Confortul modelului in timpul sedintei foto

Pentru reusita unei sedinte foto e nevoie de un cumuli de factori : de la tehnica la lumina, de la atmosfera la relaxarea si confortul modelului. Daca pentru prima parte fotograful este pregatit (sau ar trebui sa fie, doar asta este meseria sa), cu ultima parte uneori e mai dificil si ar fi nevoie de cateva trucuri ...

Cunoaste-ti modelul - Inainte de a trece la fotografiatul propriu-zis, gaseste-ti un timp sa discuti putin cu modelul, sa-l cunosti un pic, sa-i explici ideile tale, sa-i intelegi parerile si opiniile. In acest fel, il vei putea studia putin : cum zambeste, la ce factori si stimuli reactioneaza, ce mimica faciala are, ce postura etc.; astfel incat in momentul lucruri, vei putea folosi toate aceste atuuri pentru a obtine niste imagini mai bune si mai realiste. In acelasi timp, modelul te va cunoaste, iti va intelege mult mai bine indicatiile, va fi mult mai deschis fata de tine, pentru ca deja s-a creat acea conexiune, deja "va cunoasteti" si ii este mai usor sa lucreze cu tine. Atitudinea fotografului conteaza mult in astfel de momente, cu cat esti mai deschis, mai explicit si mai natural, cu atat interactiunea fotograf-model va fi mai buna, iar acest lucru se va vedea in rezultate.

**Protocolul **- Sucuri, rontaieli si hidratare - intotdeauna o mica rontaiala si ceva de baut vor sparge gheata (nu uitati, in toate filmele, cand cineva intra intr-o camera se aude invariabil intrebarea "ce bei ?") E o metoda buna de incepere a unei discutii, in timpul shootingului poate fi o metoda buna de relaxare pentru model, de mici pauze, de iesire din rutina lucrului si prilej bun pentru inceperea de conversatii. Hidratarea este la fel de importanta, bineinteles nu in exces, ca sa nu transpire in timpul lucrului si sa strice machiajul, dar atat cat organismul sa fie multumit si sa aiba o stare buna de lucru. Daca oferim sucuri, de preferat ar fi unele fara acid, pentru ca acestea cauzeaza balonare ca efecte secundare, cu posibile reactii sonore, care nu vor face modelul sa fie confortabil. Daca sedinta foto este una de durata, poate si un mic catering ar fi util, pentru reimprospatarea fortelor. Acest protocol nu trebuie sa coste o mana si un picior (doar nu o sa le oferim caviar si Kopi Luwak), este accesibil iar avantajele sunt benefice rezultatelor finale.

Ambianta - Muzica, arome si relaxare - Atmosfera din spatiu de lucru trebuie sa fie placuta si primitoare, niste muzica in surdina, mirosuri si arome placute. Acestea destind, relaxeaza si creaza ambianata propice de lucru. Cunoscandu-ti modelul mai bine, poti adapta muzica in functie de preferinte, poti accentua sau diminua aromele si in felul acesta se personalizeaza putin spatiul de lucru, oferind modelelor un mediu propice lucrului. Un mic colt in care sa se aseze si sa se odihneasca este util, un fotoliu, un taburet, un loc in care sa se poata aseza si "trage sufletul" sunt lucruri care ajuta la relaxare. De asemeni si un spatiu privat ar fi util, o camera de schimbat, chiar si un paravan care sa asigure un mic colt privat, o toaleta curata, detalii care asigura confortul si buna dispozitie a modelelor.

Sfaturi si recomandari - putini oameni stiu cum sa se pregateasca pentru un shooting si mai ales ce sa faca in fata unei lentile, uneori chiar si aceia care au experienta necesara si stiu ce sa faca se pierd si pozeaza mai rau ca la buletin. Aici ajuta cateva recomandari si sfaturi, punerea la punct a unor detalii care devin importante in imaginile finale : de la ce haine sa pregateasca si asortarea culorilor si texturilor, la posing si atitudine. Acestea pot fi oferite inaintea shootingului, in faza de discutie si pregatire, dar si imediat inaintea inceperii si in timpul shootingului propriu-zis. Desi exista multe lucuri comune si oarecum "standard", ele trebuie personalizate, limbajul folosit trebuie sa fie adaptat in functie de nivelul fiecarui model iar explicatiile trebuie personalizate fiecarui caz.

Exemple vizuale - pentru cazurile in care explicatiile fotografului nu sunt intelese sau nu par a fi utile (sunt cazuri), este practic sa existe o mica colectie de imagini exemplificative. Modele vor intelege mult mai bine d.p.v. vizual ceea ce trebuie sa faca, pozitiile si atitudinile ce trebuiesc adoptate pentru rezultatele dorite. Mare atentie ca acestea sa fie folosite doar ca puncte de plecare pentru fiecare dintre situatiile de lucru, personalizate de la model la model, de la shooting la shooting, altfel toate rezultatele vizuale ale diferitelor shootinguri vor arata identic 😀

Spatiul personal - Unul dintre cele mai importante trucuri in timpul shootingului este asigurarea spatiului personal pentru modele. Shootingul in sine inseamna o relatie de lucru fotograf-model, care ar trebui sa se bazeze pe incredere si confort, asa ca este foarte util ca modelul sa aiba un spatiu personal in care fotograful sa nu intre. Utilizat cat timp se lucreaza, nu trebuie sa fie un spatiu mare, chiar si 1 - 1,5m de spatiu in jurul modelului in care nu intra nimeni. Modele se vor simti mai in largul lor si vor fi mai naturale decat ar fi daca cineva le-ar sta in suflet si le-ai inghesuit cu aparatul si lentilele.

Un alt lucru esential increderii si confortului modelului este este faptul ca fotograful sa nu aiba contact fizic cu modelul. Nu se atinge modelul ! Pentru asta exista asistenti, mua si hs, eventual prieteni ai modelelor (eu recomand ca modele feminine sa vina insotite de cineva apropiat, le va fi mult mai confortabil sa fie atinse si aranjate de cineva cunoscut). Iar asistentii de productie (alaturi de mua si hs) pot face asta doar cu incuvintarea modelelor. Inainte de a atinge modelul este foarte practic si util sa i se comunice acest lucru : "Atentie, o sa te ating putin ca sa aranjez haina", "Imi cer scuze, trebuie sa-ti aranjez o suvita de par" etc.) Profesional vorbind, este cel putin ciudat ca fotograful sa inceapa sa atinga modelul sub diferite pretexte ...

Cand se lucreaza cu modele mai rusinoase sau mai delicate, poate fi util ca studioul sa nu mai aiba si alte persoane care privesc productia, nu fac altceva decat sa le distraga atentia si sa le creeze un disconfort, neputand sa-si dea frau liber naturaletii si personalitatii in asa fel incat acestea sa fie surprinse de fotograf, iar asta este o bariera in calea obtinerii unor rezultate remarcabile.

Comunicarea - Relatia de lucru fotograf - model precum si necesitatea comandarii anumitor posturi si schimbari in timpul shootingului cer un anumit grad de comunicare intre cei doi. Este foarte util ca la inceput sa se stabileasca un limbaj comun (de exemplu, care e dreapta si care e stanga din punctul de vedere al fotografului si al modelului), viteza si complexitatea schimbarii pozitiilor in urma instructiunilor date de fotograf, punctele de reper pentru pozitionarile capului si ale privirii etc. De asemeni, un factor important pentru intelegerea acestora si a rezulatelor dorite, este aratarea imaginilor rezultate modelului. Dupa fiecare schimbare de pozitie se poate merge langa model sa i se arate rezultatele direct din camera, sunt discutate imbunatatirile, trucuri etc. In acest fel modelul va intelege mult mai rapid ce este in neregula si ceea ce trebuie sa schimbe sau sa faca si astfel, lucrul ii va fi mult mai confortabil.